Slunce se opíralo do kamenných
zdí domů a celá ulice byla provoněná svěžím, letním ránem. Lehký vánek si
pohrával s listy stromů, lemujících silnici a v jejich korunách si
prozpěvovalo různorodé ptactvo. Dveře
jednoho z domů se s vrznutím prudce otevřely a vyběhla z nich
mladá slečna. Bylo jí patnáct a ona právě prožívala prázdniny mezi základní a
střední školou. Dělala si doma úklid ve věcech, které jí zbyly ze základní
školy a ona teď běžela vyhodit plný pytel různých sešitů, starých pracovních učebnic,
hromad papírů s referáty a podobných věcí, aby tak uzavřela jednu velkou
kapitolu svého života. Když doběhla k popelnicím do boční uličky, ledabyle
zahodila pytel na hromadu odpadků, které čouhaly z popelnice a zase
odběhla. Pytel narazil na okraj popelnice a část se roztrhla. Pár papírů
vypadlo na zem a rozletělo se po zemi uličky a následovaly je i jedny tvrdé
desky. Ty se při dopadu na zem otevřely a z malých přihrádek se vysypaly
kartičky s písmenky. Všichni jsme takové desky měli, někdy v první třídě,
kdy jsme na kartičkách poznávali písmenka a skládali z nich slova. Tyhle
už byly staré, se zažloutlými okraji, některé byly potrhané a pár jich možná i
chybělo. Některé zůstaly v průhledných přihrádkách desek, některé vypadly
ven a nyní se ledabyle válely po zemi, část jich vypadla při pádu desek a
zůstaly držet na ostatních pytlích, či na okraji popelnice.
Chvíli bylo ticho.
Z vedlejší ulice se ozývaly zvuky města, ale tady jako by se na chvíli
zastavil čas. Písmenka po sobě smutně pokukovala, napětí by se dalo krájet.
Jako první se osmělilo písmeno C. ,,Máte někdo tušení, co se teď bude dít?“
vyslovilo onu otázku, která napadla všechny.
,,Třeba si nás vezme někdo druhý
a bude nás používat“ odpovědělo písmenko H s nadějí.
,,To těžko, jsme ztracení. Už nás
nikdo nebude používat. Zemřeme tady.“ řeklo pesimisticky Déčko.
,,Myslím si, že bychom mohli být
ještě užiteční. Sloužíme lidem“ oponovalo znovu Há.
To mělo pravdu. Písmena
totiž slouží lidem, a bez nich by lidé nemohli fungovat. Tahle konkrétní
písmena měla velmi důležitou roli. Učila mladé lidi, jak správně písmena
poznávat a následně využívat. Děti je skládaly do nejrůznějších slov, napřed
krátkých a jednoduchých až po sestavování dlouhých vět. Díky nim pak děti uměly
číst knihy a psát své vlastní příběhy. Písmena jsou nejraději, když mohou
tvořit slova a věty, ale ve svém odpočinkovém stavu jsou většinou uspořádána do
pravidelných řádů. Například do abecedy, která slouží k jejich
zapamatování, nebo třeba na klávesnici, kde jsou zase sestavena prakticky pro
psaní. To byl jejich úděl, pomáhat
lidem, tvořit příběhy a básně, nebo důležité dokumenty. Písmenka měla svou
práci ráda a nelíbilo se jim ležet bez ladu a skladu u popelnic.
Ptáci cvrlikali na stromech, ale
v zátiší uličky vládlo ticho a ponurá nálada.
,,Pokud chceme být ještě
využívána, měla bychom si ujasnit, jestli jsme tady všechna a žádné z nás není
ztracené“ řeklo rozhodně Áčko. ,,Já jsem nejdůležitější a jsem tady nahoře, co
vy ostatní?“ pokračovalo a shlédlo dolů
z vrcholu hromady odpadků.
,,Ehm, ehm, nejdůležitější? To
těžko. Já jsem nejčastější, mimochodem“ přisadilo si E a usmálo se.
,,Ale no tak, všechny samohlásky
jsou důležité“ zavelelo M zezdola z chodníku.
,,To je pravda, jsme důležité,
ale i ostatní písmena“ špitlo tichounce I, které trčelo ze škvíry v zemi.
,,No já nevím, takové Ů není zas
tak časté, hehe“ řeklo posměšně O. Obyčejné U, které leželo hned vedle se na
něj zamračilo, ale neříkalo nic. Ů bylo příliš daleko od nich a rozhovor
neslyšelo. Ypsilon raději jen tiše oznámilo svou přítomnost v deskách a
doufalo, že nebudou debatovat i o jeho důležitosti. Bylo totiž dost stydlivé a
všechno si hned bralo osobně.
,,Dobrá, dobrá. I tak jsem já na
začátku abecedy, takže jsem nejdůležitější“ trvalo na svém domýšlivé Áčko a
pokračovalo: ,,Samohlásky jsou teda všechny. Co vy ostatní?“
Postupně se ozývala další písmena
a hlásila polohu. Téčko mělo štěstí, leželo těsně u kaluže po včerejším dešti, zatímco
nebohé Vé v ní zůstalo napůl namočeno a bylo trochu zkrabacené. Bé a Cé byly
u úpatí popelnice a P leželo lícem dolů kousek od nich. Háčko, Géčko, Chá, Dé, dost
potrhané S, dále W, F a zmiňované Ypsilon byly stále zastrčené v deskách. Ostatní
písmena ležela na pytlích v jednom chumlu.
Důležitě se cítící Áčko se právě
ptalo na písmeno N. To se však neozývalo. Možná bylo někde daleko nebo mezi
pytli s odpadky. Do ticha se ostýchavě ozvalo písmenko Ň: ,,Nevím, kde je
N, bylo v deskách hned vedle mě. Já jsem tady na pytli.“
Áčko se zaškaredilo: ,,Na tebe se
nikdo neptal. Písmena s háčky až naposled“ řeklo s viditelným odporem
v hlase. Některá písmena se na něj uraženě podívala. Písmeno A však pokračovalo:
,,Chápu, že písmena Č, Ř, Ž, Ě nebo Š jsou důležitá, ale tebe nebo zbytečné Ď a
Ť ani není třeba hledat, stejně vás nikdo nevyužívá. Vždyť ani nejste na
klávesnici.“
,,Nebuď rasista" řeklo nabručeně R.
Ď raději mlčelo a dívalo se na
stěnu protilehlého domu. Existují zajímavá slova, která se bez něj neobejdou,
třeba zrovna zeď. Ale nerado se hádalo. Bylo rádo, že leží mezi ostatními a není
zapadnuté někde mezi odpadky. Ť nebylo
nikde vidět.
,,To není pravda, tvořím i
zajímavá a důležitá slova“ řeklo trošku umanutě ale pokorně Ň.
,,Ale většinou jsi někde na konci
nebo uprostřed“ řeklo Béčko, které doposud mlčelo.
,,To není pravda, každé z nás
má svůj úkol a svou důležitost, všechny jsme v abecedě a na klávesnici jde
napsat každé z nás. A dokonce možná i Ň může být třeba na začátku slova“
vstoupilo do diskuze písmenko K.
,,Jo, třeba ve slově ňouma“
vyprsklo E a další písmena v čele s Áčkem se zasmála. Písmenku Ň bylo do pláče.
,,Jste pokrytci,“ oponovalo jim
K, ,,všechna máme v českém jazyce své místo. Neměla bychom se mezi sebou
takhle posmívat.“
,,Ano, ale v jiných jazycích
jsme jen my vyvolení“ řeklo A a třáslo se smíchy, až málem sklouzlo z vrcholu
popelnice dolů.
Káčko jen kroutilo hlavou:
,,Vážně, jste hloupí. Nechte nebohé Ň, Ů a další na pokoji a pojďme přemýšlet,
co s námi bude.“
Sotva to dořeklo, zvedl se v ulici
silnější vítr a některá písmena odletěla od popelnic. O a M skončily těsně
vedle kanálu. Písmenka se vyděsila. Navíc se naproti z ulice začal ozývat
divný zvuk. Vycházel od velkého auta, které zastavilo u popelnic u jednoho
domu, vyskočili z něj dva chlapíci a obsah popelnic vysypali do nákladního
prostoru.
,,Vidíte? K čemu jsou vaše
hádky, skončíme v té velké příšeře“ řeklo, tentokrát více nahlas, písmeno
I.
Mezi písmenky zavládla opět
špatná nálada a všechna utichla. Dokonce i veledůležité A zbledlo a zmlklo.
Velké auto z protější ulice se pohnulo a popojelo k dalším popelnicím.
Za chvíli určitě přijede i do téhle boční uličky a všechny odpadky včetně
písmenek skončí v jeho útrobách. Kolem procházeli lidé, spěchající do
práce nebo na procházku a nikdo se o osud papírových písmen nezajímal. Dospělí
lidé už všechno umí a znají, takové věci už nepotřebují.
Proto bylo štěstí, že do uličky
nakoukly dvě zvědavé děti. Byla to děvčata, a právě dokončila první třídu. Teď
si užívaly prázdnin a zkoumaly tajemná místa městečka. Všimly si poházených
papírků po zemi a běžely je nadšeně prozkoumat. Poznaly, že to jsou písmenka, která
mají doma a učily se z nich v první třídě skládat slova. Nadšeně
braly jednotlivé papírky a skládaly je dohromady. První děvče se shánělo po
písmenku Ť, aby mohlo poskládat své jméno- Taťána. Ale to bylo zrovna ztracené.
Bez něj to prostě nešlo. Druhá holčička mezitím shromáždila tři písmena, aby z nich
mohla poskládat své nejoblíbenější slovo-KŮŇ. Byla to pro ni ta nejdůležitější
písmena na světě. K, Ů a Ň se ocitla vedle sebe a navzájem se na sebe usmála. Ráda
tvořila tak krásná slova. Písmeno A málem puklo zlostí.
Děvče se usmálo a řeklo: ,,Ta
písmenka bych si mohla vzít a nalepit ve své zahradní chatce nad plakát koně.
Mám tyto písmenka i doma, ale ta potřebuji do školy. Tahle jsou opuštěná a
nikdo je nechce.“
Druhá holčička pokyvovala a
dodala: ,,Můžeš si vzít všechna a poskládat z nich i jiná slova.“
,,Jiná nepotřebuji, chci jenom
tato“ řekla první a strčila si ty tři kartičky do kapsy.
Pak se zasmály a odcházely z uličky,
zatímco jejich smích utichal v lomozu popelářského vozu. Ostatní písmena
za nimi toužebně hleděla a písmeno A bylo na pokraji mdlob.
Pak se děvčata zastavila na
přechodu. Holčička s písmenky v kapse se otočila a chvilku
přemýšlela. Pak řekla: ,,Je pravda, že si z ostatních písmen můžu
poskládat jména pro své koníky na plakátech“.
,,To je dobrý nápad,“ řekla
druhá, ,,pomůžu ti je posbírat. Pak je musíme očistit, ležela na zemi a
bůhvíkde. Ta potrhaná můžeme opravit.“
A tak se děvčata vrátila a
posbírala všechna písmena, která našla. Zachránila i Véčko z kaluže a M a
O před spadnutím do kanálu. Až naposled si všimly i Áčka. Tak se všechna
písmenka ocitla úhledně uspořádána vedle sebe v kapse jednoho zvídavého
dítěte. Už se nehádala, které je nejlepší a nejdůležitější. Byla ráda, že zase
mohou sloužit svému účelu. A nejvíc bylo spokojené písmenko Ň.
Žádné komentáře:
Okomentovat