Moje mysl je obdařena
zvláštním nadáním-mimo jiné dokáže přemýšlet o věcech zcela odlišných od
toho, co právě dělám. Je nadmíru jasné, že třeba na nudné přednášce jsou
všichni někde mimo svoje těla, a tak ani já se nedokážu soustředit na výklad
mohutné přednášející s dlouhými, světlými vlasy, kterými máchá v souladu
s pohyby své gestikulace. Můj zrak se rozostřuje a po třech hodinách, co
tu sedím, se prohlubuje částečná paralýza mého zadku. Takže logicky moje mysl
vybere protipól a začne přemýšlet o pohybu. Bohužel mi to jenom připomene, jak zanedbatelnou
část mého života jakýkoliv aktivní pohyb tvoří a jaké to má následky. Kdybych
si to snad pořádně neuvědomovala, tyto následky jsou mi jasně ukázány pokaždé
při pohledu do zrcadla. Teď to trochu zavání tím, že zde budu řešit svoje špeky
a vylévat své srdce v nadmíře sebekritiky a podávat závazná prohlášení o
tom, jak začnu v dohledné době cvičit. Ale kdepak. Tento článek bude o cestování,
a to všemi možnými prostředky.
Chůze. Z nějakého
důvodu můj nejneoblíbenější dopravní prostředek. Příliš namáhavý, řekla bych.
Tímto způsobem dopravy jsem cestovala především na základní škole, kdy jsme
chodili do školy pěšky téměř celoročně, ukrutné zimy nevyjímaje. Když už byla
taková zima, že pára odpadala od pusy v jednolitých kusech ledu, dostala
jsem pět korun na autobus, který žel bohu stejně přijel o dost mrazivých minut
později. V létě to bylo mnohem lepší, zvláště po dešti, protože není nic
lepšího než dojít domů durch od
bahna. Pohled mamky-k nezaplacení. Hlavně poté, co už pár dní nepršelo, a vy
stejně dojdete jak čuně. Ale pořád lepší než nepřijít vůbec, či o mnoho hodin
později. Jako pardon, ale když spolužaččina babička nám pouští super filmy.
Anebo když mi chce kamarád ukázat pokojík (hehe). Nebo když si takhle jdu po
ledě v potoce a on si jen tak zčistajasna praskne. Úplně sám od sebe.
Nevím, co bylo tenkrát horší, jestli ten strach, co mi na to řeknou rodiče nebo
ten nepříjemný pocit, když vám vodou nasáklé kamaše zamrzají na nohách. Takže s chůzí mám pár zážitků, ale
nemám ji moc v lásce. Samozřejmě mám ráda krátké procházky, ale na delší
vzdálenosti volím lepší prostředky.
Kolo. Bývaly časy, kdy
jsem dokonce provozovala téměř regulérní sportovní činnost. Cyklistiku. To
znamená sport, kdy jezdíte na kole v příslušném oblečení, se správným
vybavením a na správně dlouhé trasy. Když to tak shrnu, tak moje výbava
zahrnovala jenom dres z Lidlu, takže jsem pořád nebyla správný cyklista,
ale pouze ,,kolař.“ Nebála jsem se však
ani náročnějších tras a mnohdy trápila své tělo do vysokých kopců, občas na
pokraji infarktových stavů. Nezřídka se mi stávaly i veselé příhody, třeba když
si frčím z kopce a přesvědčena o svých orientačních schopnostech zabočím
na, dle mě, správnou cestu, abych následně zjistila, že mířím ve vysoké
rychlosti přímo na dvůr nic netušícím chatařům, k mé hrůze skrz zavřená
vrata. Katastrofu jsem se snažila odvrátit prudkým strhnutím řídítek do boku a
položit nebohé kolo do blízké trávy. K mojí smůle byla nejbližší tráva
tvořena především kopřivami, což ocenily moje nohy v tří-čtvrtečních kalhotách.
Za prudkého proudu sprostých slov řinoucích se z mých úst jsem se
vyškrábala z pálivého zajetí a jako spráskaný pes znovu vlezla na kolo.
Příroda uznala, že dílo bude skvělé dokonat tím, že spustí co největší liják,
abych mohla pořádně docenit mou absenci blatníků, doprovázenou výborným pocitem
mokra na mých spálených nohách. Je pravda, že po tomto příběhu můj zájem o
cyklistiku trochu upadl. Ale na kolo jsem nezanevřela a stalo se mým věrným
pomocníkem a také přítelem a podporovatelem, což zní úchylně, ale záhy to
vysvětlím. Začala jsem jej totiž používat především na cesty do práce. Moje
práce v hospodě se sebou bohužel přináší mnohá úskalí, například
velmi nepříjemnou věc-alkohol. Bývaly doby, kdy jsem neodmítla ani jeden jediný
panák a moje smysly tak na sklonku dne začínaly silně zaostávat. A tady
přicházelo na řadu moje kolo, které i přes špatnou koordinaci mých končetin
dokázalo mou maličkost dopravit domů. Jednou jsme si poseděli po práci u flašky
slivovice, která až moc nápadně často končila své kolečko u mě, následkem čehož
jsem skončila v takovém stavu, že jsem nebyla schopná ani chodit. Moje
ruce i nohy visely z mého těla jako z hadrové panenky, a svět před
očima se mi rozlil asi do deseti nesourodých obrazců. Přes to všechno jsem
dojela domů na kole, na což jsem po letech docela hrdá. I když možná má moje
kolo nějaký skrytý druh umělé inteligence a dovezlo mě úplně samo. Proto na něj
nedám nikdy dopustit.
Kůň. Nejlepší způsob
dopravy. V dnešní době trochu zastaralý a pro praktický život málo
využitelný, ale na relaxaci vynikající. Dokonce rychlejší jak kolo. Teda za
předpokladu, že rychlost je vyvinuta směrem do předu a ne směrem na zem. To je
nejenže bolestivé, ale i krajně nepraktické. Bohužel na koni se dá přepravovat
pouze rekreačně, tedy alespoň jsem ještě nezkoušela jet na koni třeba do školy
nebo do práce. Uvidím, až budu mít svého, zkusím to.
Motorka. Nemám
zkušenost.
Auto. Můj oblíbený dopravní
prostředek. Nejrychlejší a nejpraktičtější, i když ne úplně nejlevější. Je
pravda, že auto dnes koupíte za pár kaček, ale ta údržba. Když jsem kdysi dávno
měla ještě Favorita, kupovala jsem součástky v jednom skladu. Většinou
jsem tam došla se stovkou, nakoupila deset věcí, a ještě mi zbylo na zmrzlinu.
S Fordem to bylo o dost těžší a dražší, já musela mít samozřejmě smůlu na nějaký
speciální typ, na který se součástky sháněly dost špatně. Teď mi v garáži
(hehe) stojí Felicie a k mému překvapení je to horší auto než Favorit. <vsuvka-všechny
moje auta začínají na f -konec
vsuvky>. Různé problémky a bolístky
Felicie poznávám spíše za chodu. Například si takhle jedu, zařadím a upadne mi
řadící páka. Jako ne úplně, ale takový
ten obal, ze kterého trčí. Takže technicky žádná hrůza, ale v tom okamžiku
vás to dost vyleká. Průběžně přichází další věci, třeba když vám při cestě do
Brna začne unikat brzdová kapalina, taky nejste dvakrát nadšení, když musíte
dvakrát za cestu zastavovat a dolívat to. I když si nemyslím, že bych byla
nějak špatný řidič, stane se, že mi občas auto chcípne. Bohužel si tohle auto pro mě v této situaci
připravilo další nepříjemné překvapení- nechtělo znovu nastartovat. Taťkova
rada, která zněla: ,,Musíš pár minut počkat,“ mi byla k ničemu
v okamžiku, kdy se mi to stalo v Brně na křižovatce. Děkuji všemohoucímu
Bohu, že to bylo brzo ráno na docela málo rušné ulici, takže nikdo zrovna
nejel, ale vzhledem k tomu, že se auto rozhodlo tentokrát
s nastartováním opravdu otálet, začala jsem se dostávat na pokraj svých
psychických sil. Nakonec pomohlo naštvané zařazení a šlápnutí na plyn,
s myšlenkou, že se buď rozjede nebo vybouchne, ale prostě vykoná pohyb. Jindy
se mi podaří zázrakem rozjet třeba na druhou rychlost, což umí asi jen traktory
a moje auto. Nebo onehdá jsem zase jela v dešti od koní po trase, kde je prudká
zatáčka vlevo. Při zahnutí se náhle a záhadně skrze dveře ze střechy dostal
malý proud vody, který cákl přímo na můj nic netušící obličej. I přes to, že
jsem byla dost překvapena vodou v očích, jsem zachovala chladnou hlavu a
nadávky na těsnění dveří jsem začala chrlit až po úspěšném projetí zatáčky.
Někdy ovšem moje auto
za nic nemůže, nýbrž se pouze sejdou špatné okolnosti či podmínky prostředí. Třeba
mlha. Ta mě několikrát překvapila při cestě do/z Brna a já začínám mít pocit,
že ta cesta je zakletá. Má první velká mlha od Brna mi přinesla téměř trauma.
Já jsem zvyklá na ledacos, ale abych neviděla ani půl metru před auto a
netušila, jestli jsou kolem cesty stromy, to už bylo i na mě moc. Chvílemi jsem
regulérně uvažovala o tom, že prostě zastavím a počkám tam klidně tři dny, než
ta mlha přejde. Celou cestu jsem jela vcelku pomalu, ale pořád dost rychle,
abych se taky dostala domů. V jednu chvíli jsem zažila dokonce něco jako
fatu morganu, kdy jsem viděla v dálce světla auta a v následujícím okamžiku
se objevila přímo vedle mě, z čehož jsem usoudila, že mé smysly už mají
dost, když ani nerozeznám vzdálenosti. Nejhorší okamžik přišel, když mě auto,
co jelo za mnou, předjelo a já viděla, jak jeho světla mizí v dálce. A
nic. Absolutní tma a bílo. Jen já, auto a prázdnota. To na vás skoro padá
deprese a bylo mi vážně smutno. I tohle se dá zažít na cestách. Další kapitolou
je sníh, kdy každý známe úskalí ometání auta. Jednou se mi zadařilo poněkud
zaspat do práce a já neměla na ometání auta čas. Tak jsem si na Favoritu
vyškrabala jen malé kolečko u řidiče a takhle jela, nutno podotknout, že hodně
rychle, do práce. Přežila jsem a došla jen o minutu pozdě. Je toho mnohem a
mnohem více, zážitků je spousta, ale musím si nechat prostor i na ostatní.
Autobus. Vlastně mám
autobusy docela ráda. Tedy, za určitých podmínek. Musím sedět u okna,
v zadní části a většinou nemám ráda, když si za mnou sedne někdo známý a
já nemůžu poslouchat hudbu. Nemám ráda dlouhé čekání a babky, co přijdou pozdě
a pak předbíhají. Nemám ráda, když je v autobuse moc horko anebo zima. A
už vůbec ne topení, co mi opéká lýtko. Nesnáším nepříjemné řidiče, poslední
dobou jich naštěstí nepotkávám mnoho. Ale jinak mám autobusy fakt ráda. Zážitků
mám taky spousta, třeba moje klasické spaní a intuice na probuzení na správné
zastávce. To je podle mého názoru téměř superschopnost. Poslední dobou jezdím
výhradně Regio Jetem, ale bývaly doby, kdy jsem volila vozidla ČSAD. Tak se
jednou stalo, že jsem zažila bouračku. Tedy spíše…jak to nazvat? Prostě stojíme
na semaforu v Brně, když tu zrazu do nás nacouvá vedlejší autobus. Jen
tak, nacouvá, a i přes to, že nám tříští okno svým zadkem, tak v klídku
couvá dál. Náš řidič je naštván a oznamuje, že čeká na policii. Tak jdu přes
půl Brna pěšky. Díky ČSAD, dodnes čekám na vrácení peněz za poslední úsek cesty
a psychickou újmu. Ne z nehody, ale z té chůze. Regio Jet je tedy pro
mě nejlepší volbou. Nejpohodlnější (díky za spoustu nových filmů), nerychlejší
(pokud není na dálnici zácpa) a nejlevnější (víte, že mají slevu i pro
mládežníky? Máte pravdu, taky netuším, kdo to je). Jedna věc mi však trochu
vadí. Málo místa. Já jsem totiž člověk, který prostě není schopen ovládat své
končetiny úsporným způsobem, a tak moje svlékání a oblékání bundy zahrnuje
máchání rukama všemi směry, přičemž je dost nepříjemné, když jim v cestě
stojí různé překážky, jako sedačka, okno, člověk atd. Ale to je jen detail. A
pokud vám můžu poradit, nikdy nechoďte v autobuse na záchod. Nikdy!!
Vlak. Můj oblíbený
prostředek, ale ne moc využitelný, vzhledem k milionu (+/- tisíc)
přestupů. A taky, já nevím jak vy, ale já vždycky narazila na ten nejhnusnější
vagón. Na druhou stranu, snad nikdy jsem nezažila nijak velké zpoždění, což
považuju skoro za čest. Bohužel nutno podotknout, že vlaková nádraží pro mě
mají titul Nejhnusnější budovy. I
když, to brněnské opravují. Už zhruba deset let. Co se týče zážitků, moc jich
nemám. Jednou jsem si špatně koupila lístek, za méně peněz. Tak jsem si
nakráčela na informace, kde jsem si lístek doplatila. Dostala jsem druhý lístek
s doplatkem, který jsem měla předložit s tím původním. Jelikož jsem
však mentál, na lístek jsem se nepodívala a s vědomím, že je na něm plná
cena, jsem ten starý vyhodila. Nevím, kdo se ve vlaku divil víc, jestli já nebo
průvodčí, když jsem mu spokojeně podala pouze doplatek za 15 kč. Nakonec jsme
to spolu nějak ukecali a já nic nedoplácela, ale spolucestující se museli
pobavit. Druhý zážitek není úplně z vlaku, ale týká se jich to. Kdysi
dávno, ve zvláštních dobách, jsem měla dokonce krátce přítele. Ano, divné, já
vím. A tenhle přítel shodou okolností bydlel přímo u otrokovického nádraží. Jakážto
výhoda, říkala jsem si. Stačí ráno vlítnout na vlak prakticky přes cestu, takže
si můžu v klidu přispat. Jó přispat, jak hluboce jsem se mýlila. Ony totiž
vlaky jezdí nečekaně i v noci, především ty nákladní. Takže ta situace
probíhá asi tak, že v klidu dřímáte, když tu najednou se začnou zdáli
ozývat příšerné zvuky, které sílí, až téměř dosahují hluku hodného
přistávajícího letadla. Před nádražím začne vlak zastavovat, což hlasitě dávají
najevo jeho hvízdající a kvílející brzdy, jejichž zvuk musí být slyšitelný
minimálně až na Slovensku. Vlak brzdí tak půlhodiny, nebo aspoň vám to tak
připadá a kdybyste ho náááhodou neslyšeli, že laskavě přijel, tak si ještě
vítězoslavně zatroubí. Takže nic není taková pohádka, jak by se zdálo.
Šalina. Tohle je
zvláštní dopravní prostředek. Vinou kvalitních brněnských kolejí je cesta
poněkud houpající a trhaná, takže často dochází k nedobrovolnému tisknutí
se na nejbližší cestující nebo na pokusy udržet rovnováhu pomocí kreací hodných
Michaela Jacksona. Pořádně doceníte
šaliny hlavně v létě, kdy jste vcucnuti mezi dav zpocených lidí, a skrze
ně se snažíte protáhnout kus své ruky, abyste si narazili lístek. Já mám
bohužel ještě problém se svou výškou, takže dosahuju většině lidí cca do
podpaží a když se chci něčeho chytit, musím se protlačit k nějaké svislé
tyči, jelikož horizontální tyče na držení jsou tak vysoko, že se jich nedržím,
nýbrž na nich regulérně visím. Věčné hádky o sedadla mezi důchodci a jinými
individui nejsou kupodivu tak časté, což mi dává naději, že současná společnost
na tom není ještě tak špatně. Jakožto spousta lidí, ani já nemám problém pustit
nejen starého, ale jakéhokoli člověka sednout. Co ale fakt nesnáším, jsou děti.
Nemám je moc v lásce ani tak, natož křičící přes celou tramvaj. Podobně je
to i s trolejbusy. Nejraději mám noční rozjezdy, kdy jsou vozy buď prázdné
nebo je tam jen pár podnapilých lidí, hledících si svého a vy si můžete sednout
kam chcete a ve tři ráno je taktéž výskyt dětí nulový. Jen nesmíte narazit na
nějakou nepříjemnou skupinku opilých výtržníků. Ale celkově, když nad tím tak
přemýšlím, možná mi časem budou tyto dopravní prostředky i chybět.
Metro. Mám velmi málo
zkušeností, jen musím vyzdvihnout pražské metro a jeho kupodivu dobrý a
přehledný systém. Mám jen jednu otázku k pražským stanicím metra. Víte
někdo, na kterou stranu jsou vypouklé ty polokoule na stěnách?
Letadlo. I kdybych
měla jet na druhou stranu světa na kole, do letadla mě nikdy nedostanete.
Takže vidíte, jaká
může být s každodenní rutinou sranda. Protože každý den, byť obyčejný, nám
přináší zážitky, na které můžete vzpomínat, i když nejsou kdovíjak světoborné.
Když si člověk užívá každou maličkost kolem sebe, najednou zjistí, že svět je
vlastně docela fajn. Hlavní je, se z toho nezbláznit :)
Žádné komentáře:
Okomentovat