Tobias se napřímil a zavrtěl hlavou.
Nedá se nic dělat, půjde si zdřímnout, ráno moudřejší večera, třeba ho přes noc
něco napadne. I když čas ubíhá. ,,Někdy prostě nalézt cestu ještě neznamená
dojít do cíle“ řekl si polohlasně s povzdechem.
Chystal se otočit, když koutkem oka zahlédl pohyb. Zarazil se a zadíval
se na místo, kde pohyb zaznamenal. Na tom místě však byla jenom holá skála,
která byla vedle vstupu do hory, jako kamenný sloup. Překvapeně zamrkal a
přistoupil zvědavě blíž. Chladný kámen se zdánlivě pohyboval, na skále se
objevovaly malé prasklinky a povrch vypadal, jako by se vlnil. Pak se ozvalo
zapraskání a od skály začaly padat malé kamínky a prach. (…) Z kamene
vystupoval jakýsi tvor. Tedy, napřed vypadal jen jako velký, neotesaný balvan,
ale jak se vysunoval víc a víc ze skály, objevily se na něm dva výstupky, jako
tlapky a natáhly se do dlouhých, tenkých nohou. Nad nimi se začala formovat
hlava a za ní štíhlý krk a tělo, které vypadalo jako kočičí. Tvor teď vážně
vypadal jako velká štíhlá kočka a v poslední fázi vyskočila elegantně zbytkem
těla z kamene. Trochu se zarazila, když její dlouhý ocas zůstal spojený se skálou,
ale ona jej škubnutím z kamene lehce vyprostila. Kočka byla obrovská, vysoká
jako poník, měla šedou barvu se zvláštním mramorováním, vlastně byla barva
stále podobná kameni, ze kterého se zrodila. Srst měla krátkou a přiléhavou, a
v zapadajícím slunci se krásně leskla. Nohy i tělo měla hubené, ale svalnaté,
na úzkém krku měla tenkou bílou čáru, jako obojek, ale byl to jen pruh jinak
zbarvené srsti. Hlavu měla elegantně štíhlou, s ostře řezanými rysy, uši byly
mírně zaoblené a nejnápadnější byly její světle žluté, sešikmené oči. Vypadala
kouzelně a téměř exoticky. (…) Kočka se posadila a náhle udělala něco, co Tobias nečekal ani v tom nejšílenějším snu. Promluvila.
,,Slyšela jsem skrz kámen moudrá slova, člověče, přišel jsi snad
vstoupit do hory a nevíš, kudy dál? Neměla bych se probouzet a pouštět lidi do
záhuby, ale já jsem tolik zvědavá a tolik toužím hovořit s moudrými
lidmi.“ Její
hlas zněl jako hlas moudré, dospělé ženy, rezonoval v okolních skalách a
Tobiasovi bylo najednou v její přítomnosti tak příjemně, že z něj opadl strach a
bázeň. Nevěděl, co přesně na jeho slovech probralo kočku k životu, ale
pochopil, že ona mu může otevřít kamenné dveře.
Výňatek z pohádky Bílá liška, jejíž autor si nepřeje
být jmenován.
Bylo nebylo, v jedné
předaleké galaxii...eh, co to melu, to je jiná pohádka….chci říct, za sedmero
filmovými studii a devatero hromadami scénářů se nachází malá země, jejíž
kinematografie v posledních letech leží opilá pod stolem a jen sem tam
občas vyplivne nějakou nadávku nebo se pozvrací. Teda nebudeme jí křivdit,
v jednom žánru je velice čilá. Pohádky chrlí jak na běžícím pásu. Což ale
není taky dvakrát výhoda, protože výsledné produkty mají opravdu znaky pásového
průmyslu. Kvantita je vysoko nad kvalitou, výrobky jsou kazové, nedotažené,
málo funkční, nezajímavé, ale…levné a dostupné. Taková pohádka je vizuálem a
stopáží vynikající pro uvedení v neděli odpoledne na ČT 1, ovšem jakožto
film jako takový nebo jako výplň vánočního času to u většiny zcela nefunguje. A
nemyslím si, že by toto byla záležitost nového tisíciletí. Krátce po revoluci i
za komunismu vznikaly braky, které ale bereme možná trochu jinak. Generace za
deset let to bude brát zase jinak. Záleží totiž na jednom důležitém aspektu-
období, kdy jsme byli děti. Pokud si něco pamatujete z dětství, většinou
to máte rádi nebo obecně k tomu máte nějaký vztah. Ne třeba úplně
pozitivní, když si vybavím takové Sedmero krkavců, nejsem si jistá, k čemu
vlastně měly některé pohádky sloužit. Na druhou stranu, mohlo to být děsivé,
jak chtělo, dobrý pohádkový konec tam byl. A zpětně si uvědomuju, jak dobrých
hereckých výkonů jsem se to vlastně tehdy bála. Pokud si dobře vybavuju článek
z Epochy, ony vlastně pohádky stojí na dost hororových základech.
Vítězství dobra nad zlem je prvek, který byl dodán až mnohem později, kdy byly
všechny ty znásilněné princezny a zubožené děti nakonec zachráněny a zrodil se
nový žánr, určený pro děti. Tak se znovu dostávám k těm dětem a mé hlavní
otázce- dá se vlastně hodnotit pohádka z hlediska dospěláka? A má se
hodnotit její vhodnost pro děti, filmová kvalita nebo co vlastně? A musí jít
tyto věci ruku v ruce? A taky, můžeme jako rodiče podle kvality filmu
posoudit, zda je pohádka pro děti dobrá? Příklad hned na úvod. Na portále čsfd
je Princezna ze mlejna hodnocena nějakými 60% a komentáře většinou poukazují na
stupidní děj, přehnaně pitvořící postavy a celkově ji označují jako průměr. Pro
mě je to pohádka, na které jsem vyrůstala a zbožňovala ji. Je tak hodně těžké
ji zpětně hodnotit jako film. Ano chování čerta a vodníka je debilní, některé
části děje jsou zvláštní, knížepán je trapný, konec je přehnaný a já nevím co
všechno si recenzisté dovedou možná navymýšlet, ale Eliška je krásná,
Blanarovičová odvádí neuvěřitelnou práci, vtípky a hlášky jsou nezapomenutelné
a vizuál je úžasný a osobitý. Člověk si to u sebe obhájí z informací, co
si pamatuje z dětství. Přijmout fakt, že něco, co jste milovali je vlastně
ptákovina, je dost těžké. (Třeba takový Ztracený svět, hehe, ale o tom až
jindy). Naopak mnohem lepší je dospělejší pohled na věci, co mě jako malou moc
nebraly, třeba takový Byl jednou jeden král. To podle mě docení opravdu až
dozrálá mysl, která dokáže porozumět každé jedné hlášce. Vždyť i
v zajímavostech na čsfd je poznámka, že když se pohádka vysílala
v kině, mnohdy se dospělí řehtali na celé kino a děti absolutně nechápaly
proč. Tady se dostávám k tomu, jaké další rozdíly jsou mezi pohádkami
starými a těmi porevolučními. Zkusím si sundat dětské brýle a zamyslet se, jaké
pohádky mám ráda i teď a proč. A co se vlastně mění s dobou. Mnoho kritiků
poukazuje na herecké výkony, což je fakt, který v podobě Wericha, Menšíka
a podobných určitě může mít velkou váhu. Vždyť, jaká je dnes nejvýraznější
česká herecká osobnost? Nikdo vás takhle z hlavy nenapadá? Mě též ne.
Jenže, film může být v tomto ohledu ve dvou typech- buď je film dobrý
právě kvůli významné, herecky významně ztvárněné postavě (,,Neumíme si tu
postavu představit jako někoho jiného“ třeba Downey-Iron Man) nebo je prostě
výborný sám za sebe a žádná slavná herecká jména nepotřebuje (je silný v
,,řemesle“ a ve ,,značce“ třeba Titanic). Takže, zapomeňme na Wericha a slavné
herce, pojďme najít pohádku, která stojí pevně v kramflecích hlavně ve
scénáři, potažmo režii. Za mě, tedy dovolte, abych ukázala prstem na moje
oblíbené pohádky, je to například S čerty nejsou žerty a Lotrando a
Zubejda. U té první je to hned v několika bodech, u té druhé lze poukázat
právě na scénáristiku. Takže by se dalo říct, že ta ,,slavná jména“ , která
dávají filmu automaticky punc, vlastně nemusí být jen herecká, ale i
v roli režiséra nebo scénáristy. To ale taky neplatí vždy. Třeba Troška.
Jak jsem psala, Princezna ze mlejna je srdcovka, O princezně Jasněnce už dost
skřípe, k Z pekla štěstí mám z nějakého důvodu (=Vaculík a
draci) ne tak špatný vztah, nová Nejkrásnější hádanka taky neuráží. Všechno je
to ale spíš takové ,,nejmíň hrozné z hrozného“ než nějaká extra třída,
navíc, druhé díly tomu sráží průměr, takže ne Zdeňku, stejně tě nepochválím.
Líp by to mohlo platit u Svěráka. Tři veteráni jsou taky koukatelní, a hele, Ať
žijí duchové je vlastně taky trochu pohádka. Škoda, že to tak zabil Třemi
bratry, protože to byl jeden z největších shitů, co jsem kdy viděla. Novým
hráčem v posledním desetiletí se stal Jiří Strach, protože jeho Anděla
páně taktéž řadím mezi mých Top ,,číslo podle toho, na kolik si jich vzpomenu“.
Poslední dobou natočil několik pohádek, ovšem AP stále zůstává tou nejlepší a
nedotáhl ji ani dějově dost zvláštní druhý díl. Další z jeho pohádek,
Šťastný smolař, využívá dva významné prvky. Tím prvním je Ivan Trojan, ostatně,
jako ve všech jeho pohádkách, a tím druhým je modernizace. Trojan si tu řádí na
jakémsi analogu motorky, Jiří Dvořák si založí starší verzi dnešních kasín. Což
zmiňuju proto, že některé pohádky vsadily na modernější pojetí a není to pouze
nápad těch novějších. Vzpomeňme třeba úžasnou Šíleně smutnou princeznu nebo
výše zmiňované Tři veterány. Ne vždy se to ale může povést, příkladem budiž
loňská Slíbená princezna, která se vydala na cestu modernizace a steampunku.
Bohužel, nebyla to žádná výhoda a naopak, pohádka nebyla dobrá ani vizuálně,
ani herecky, ani dějově. Chvílemi mi spíš připadalo, že se jednalo o záměrnou
parodizaci a recesi. Což je další bod mé úvahy. Jak má vlastně pohádka vypadat,
zda má být schválně šílená, parodická, vsadit spíše na méně vážnou notu
nebo více filmová, co nejvíce realistická? Osobně preferuju víc to druhé, i
když, některé pohádky si poslední dobou hrají na vážnost a pak vyznívají
paradoxně směšně, například takový Král sokolů. Někdy dokážou víc nadchnout
právě ty bezduché ptákoviny, jako třeba předloňské Kdyby byly ryby. A hodně
záleží na výpravě, některé pohádky se snaží dodržovat různé styly, jiné jich
kombinují nesmyslně více. Hodně pohádek je tak zasazeno ,,jen tak mírnix
týrnyx“ někam do minulosti, proto oceňuju i trochu snahu o vlastní styl, třeba
zmíněná Lotrando a Zubejda nebo moje další oblíbená Což takhle svatba princi a
Ať přiletí čáp, královno, hlavně ty jejich barvičky a monstrózní klobouky.
(Tady bych se ráda trochu trhla od tématu a pomrkla po disneyovských animácích-
třeba stylizace Ledového království je nádherná). Každopádně, velkým tématem
jsou taky vánoční pohádky ČT 1, která posledních pár let chrlí tři nové příběhy během svátků. A podle toho to taky vypadá. Loni kromě výše zmíněné Slíbené
princezny vyšlo ještě něco a něco. Jop, asi tolik to ve mě zanechalo, ani názvy
nevím herdek! Jméno, které je v souvislosti s těmito výtvory
spojováno je Karel Janák, který natáčí většinou ty štědrovečerní. Předloni nám
ukázal překvapivě vtipného a zajímavého Korunního prince, letos přispěl dílem
Nejlepší přítel, která naopak npřinesla vůbec nic nového, dějově o ničem, žádný nový
zlatý fond se nekoná. Ale aspoň měli hezkou princeznu (nebo komtesu či co to
bylo). Ono totiž to je taky vážná věc! Když se vrátím zase do svých dětských
let, hezcí hlavní představitelé dělají svoje. Já vím já vím, není to o vzhledu
a já taky nejsem nic moc, ale prostě, ty pohádky si to vždycky hlídaly, tak
proč v tom nepokračovat. Třeba taková Maruška z Dvanácti měsíčků
jakože…už ji prostě nikde neukazujte. I když, on Roman Vojtek taky už není žádný mladý fešák a
celkově, já vlastně ani nevím, jestli bych našla nějakého prince (nebo prostě
chlápka z pohádky), kterého bych brala. Možná mladej Vladimír Dlouhý nebo
Jan Dolanský, na zbytek bych musela hodně dlouho vzpomínat. Ještě bych ráda
dodala, že jsem vážně zvědavá, kam bude tento žánr následovat. Klasiky už byly
natočeny několikrát, nové scénáře musí být buď opravdu hodně zajímavé nebo
zapadnou, postavy čertů už byly nacpány snad do všech možných situací, viděli
jsme stovky princezen a princů. Těžko říct, děti mají komiksy, anime a iPhony,
tak jakým směrem se orientovat? Těžko říct.
Himllaudon, krucjs element, jak
je to zase dlouhé ten článek, krucinál fagot! Hlavně že jsem chtěla jen
kratičkou vánoční úvahu a je z toho změť nesourodých myšlenek a hovadin! A
napadá mě ještě plno dalších poznámek, tak radši zvonec a konec.
P.S. Těsně po napsání tohoto
článku jsem viděla Saxanu a Lexikon kouzel. Už nevěřím ničemu, co si říká
,,český film“.
Žádné komentáře:
Okomentovat